Inka healing tager sit udgangspunkt i Inka indianerne i Peru. De var foregangsmænd på utallige områder. De byggede huse af tilhuggede sten som har modstået flere hundred års jordskælv, sten som er så store at vi i dag ikke rigtig kan tro at det er muligt med datidens primitive metoder. De dyrkede også utallige forskellige frugter og grøntsager. Kort sagt var dette folk ganske imponerende.
I Inka healing antager man at grunden til at inkaerne kunne udmærke sig så storslået skyldes at de fik lidt hjælp. Nærmere bestemt antager man at de energier de brugte kom fra universet. I alle former for healing arbejder man med at kanalisere energier. Fælles for alle healingsteknikker er at det er kanalisering af universel kommende energi – fra noget større. Healingsenergierne antages at stamme fra universet, og når man ser en healer i arbejde, er det således denne energi han/hun kanaliserer.
Der er mange måder, hvorpå healingsenergien kan formidles og kanaliseres. De forskellige healingsteknikker går under navne som Shamansk healing, Reiki healing, Body harmoni healing, Mental healing, Chakra healing, Krops healing, Universel healing, for blot at nævne nogle af dem.
Da der kun findes et vis antal grundlæggende healingsprincipper, er mange af de betegnelser, man ser healing optræde under, reelt udtryk for en blanding af grundlæggende healingsprincipper. Således eksempelvis Akasha healing, der er en blanding af healing, NLP, shamanisme og den polynesiske huna tradition på Hawaii – og Reiki healing, der igen er en blanding af healing, shamanisme og Tantra.
I Inka healing er udgangspunktet at man søger at kanalisere den energi, som man antager at inkaerne havde adgang til Det bedste sted at gøre dette er Machu Picchu. Her antages at være de bedste forhold for at kunne komme i kontakt med de energier man ønsker at benytte i Inka healing. Derfor foretages der mange pilgrimsrejser til Machu Picchu hvor hovedformålet er healing. I spiritualitet er det dog så heldigt at man kan sende sin egen sjæl på rejse, og man behøver således ikke nødvendigvis selv fysisk at opholde sig i Machu Picchu – man kan sende sin sjæl afsted.
Machu Picchu er beliggende i 2300 meters højde, og fra den gamle indianske Inca-by er der en storslået og formidabel udsigt ud over de omkringliggende bjerge. Da spanierne besejrede Incaernes konge, ledte de længe efter den gemte hovedstad Machu Picchu, idet rygtet ville vide, at der her fandtes umådelige rigdomme. Til alt held fandt spanierne aldrig byen. Var det lykkedes, ville de enestående og historiske bygninger næppe have stået så flot, som de gør i dag.
Inkaerne var uden brug af mørtel eller cement i stand til at opføre store bygninger, huse, templer, bade og vandkanaler. De var bemærkelsesværdigt dygtige stenhuggere, og de kunne med deres primitive redskaber tilpasse hver enkelt klippestykke til de andre, så de passede perfekt sammen. På samme måde som ved pyramiderne i Egypten er man knap i stand til at få et stykke papir ind imellem stenene, så godt passer de sammen.
Hvis man tilmelder sig et kursus i Inka healing er det eneste faste indslag altså at man benytter de energier som stammer fra Inka riget – primært dem omkring Machu Picchu. Men ellers kan indhold variere. Nogle benytter eksempelvis Reiki tegnene til at arbejde med energierne fra Inka riget. Andre har deres fokus på at kanalisere Inka energierne gennem håndfladerne, gennem fingrene, eller som fjernhealing.
Inkahealing
I Inkatraditionen opererer man ikke med begreberne god eller dårlig energi, men derimod let (sami) eller tung (hoocha) energi. En Inkahealer ”spiser” den tunge energi og giver den videre til moder Jord (Pachamama). Herefter kan healeren ifølge loven om ayni (hellig gensidighed) bede om at få sami retur fra moder jord. Healeren kan ”spise” den tunge energi fra både personer eller steder.
Inkahealeren starter med at kontakte sin egen energibobbel og ”spiser” tung energi herfra og giver den videre til Pachamama. Derefter fyldes boblen op af let, levende energi (sami) fra universet. Herefter kontakter healeren den anden persons energibobbel og ”suger” den ren med en slags energistøvsuger og fylder vedkommende op med sami.
Når Inkahealeren arbejder med de tunge energier, kontakter han eller hun sin psykiske mave (qosqo´en), der afgiver og videreformidler de tunge energier til Pachamama. Selvom moder Jord føler sig tynget på mange områder, er de tunge energier næring for hende indenfor denne gren af det spirituelle, ligesom planter og mennesker udgør en symbiose, således fungerer denne energiudveksling også.
I Inkahealingen opererer man ikke med chakrainddeling men i stedet med bælter, der går hele vejen rundt om på kroppen. Det første bælte er sort og er placeret ved halebenet og relaterer til vandet (Mama Qocha). Det næste bælte er rødt og løber rundt om livet, hvor den psykiske mave (Qosqo) sidder. Dette bælte relaterer til moder Jord (Pachamama).Næste bælte er gyldent og er placeret lige over armhulen i hjertehøjde. Bæltet sidder næsten i skulderhøjde. Dette bælte relaterer til Fader Sol (Inti).
Det næste bælte er placeret ved halsen og er sølvfarvet. Bæltet relaterer til Broder Vind (Wayra). Sidste bælte er purpurfarvet og sidder ved pandecentret. Dette bælte relaterer til universet (Hanaq Pacha).
Før man bliver indviet som inkahealer, har man ikke bælter men i stedet ”øjne” det pågældende sted. Læreren (Paqo) åbner disse øjne med sin mesa, så de i stedet bliver til bælter. Når Inkahealeren efterfølgende arbejder med sin egen og andres energier, har han eller hun forinden åbnet hvert enkelt bælte og udvekslet tung og let energi med de respektive elementer i naturen. Derudover er der flere øvelser, en Inkahealer kan gøre for at hjælpe sin klient udover at spise tung energi.
Et væsentligt element i Inkahealingen er sjælehentning. Inkaerne mente – på samme måde som de nordamerikanske indianere og mange andre shaman samfund -, at hver gang man får et chok eller bliver forskrækket, så mister man en del af sin sjæl. Herved har vi alle flere sjælestykker liggende rundt omkring. Disse kan hentes igen under en sjælehentning, som Inkahealeren udfører enten med sine hænder eller sin mesa (medicinpung/taske).
Inkahealeren tager kontakt til sine egne og klientens hjælpere. Forud er det aftalt, om det handler om et af klientens specifikke ønsker i en given situation eller om det er op til universet at hente det mest relevante sjælestykke hjem.
Herefter beder Inkahealeren om, at det pågældende sjælestykke indfinder sig og bliver videregivet til klienten. Healeren kan i mange tilfælde mærke, hvornår, hvor og i hvilken tilstand det pågældende sjælestykke er i. Der kan være stor forskel på, hvordan det sjælestykket ”opfører” sig. Nogle er ”fornærmet” over at være blevet efterladt, hvorimod andre er glade for at blive ”genforenet”.
Healeren puster sjælestykket ned på issen og lægger hænderne på, da ”fornærmede” sjælestykker godt kan finde på at ”stikke af” igen! Klienten skal være åben og byde sjælestykket velkommen og integrere det de følgende dage.
Despacho
En despacho er en synlig bøn, hvor man tilbereder en offergave til stedets apu´er (naturens maskuline energier) og nusta´er (naturens kvindelige energier). Despachoen kan laves for alle tænkelige ønsker så som en rejse, et projekt eller blot for at harmonisere energierne i og omkring ens bolig. At lave en despacho er en handling med stor betydning og dyb mening.
En despacho består af flere ting, man ønsker at ofre til naturånderne, men de elsker især slik, sprut og smukke sager. Det er valgfrit, hvad man vil putte i, men der vil altid være minimum et kors, som repræsenterer den maskuline side af guddommen og en muslingeskal, der repræsenterer den feminine side af sagen.
Når man laver en despacho, breder man et stykke silkepapir ud, der sluttelig bliver bundet sammen af et smukt bånd og pakket pænt ind. I silkepapiret lægger man først muslingeskallen i midten af papiret. Forinden har man mentalt lagt sine inderste ønsker i muslingeskallen. Dernæst ligger man de samme ønsker i korset og placerer det ovenpå muslingeskallen.
Herefter går man videre med at påkalde de forskellige Apu´er og Nusta´er, der ligger i nærheden. Disse befinder sig på steder som f.eks. bakker, søer, åer og skove. Man kan også påkalde Pachamama, havet, fader Sol, broder Vind eller universet. For hver påkaldelse lægger man en kintu (3 fejlfrie blade) i en bestemt rækkefølge og puster 3 gange på kintuen. Man bruger i alt 12 kintuer. I Peru bruger man cocablade, men andre blade kan også bruges.
Når kintuerne er anbragt, er det tid til at anbringe offergaverne, som kan være alt lige fra røgelse, blomster, chili, sølvkugler, kakao, flormelis, hvidløg, salt, peber, the, kaffe, krydderurter, pinjekerner, safran, laurbærblade (kan bruges som kintuer), fjer, stjerneanis, rosiner, chokolade, honning brændevin m.m. Despacho pakkes pænt ind med smukt bånd.
Man kan vælge at brænde despachoen, sætte den til søs eller grave den ned i jorden. Hvis man vælger havet eller afbrænding, er det almindelig høflighed at vente, til ”gæsterne” har spist færdig. Det kan ikke anbefales at bruge staniol eller pergamentpapir, hvis man vælger at ofre via havet, da despachoen vil være længe om synke til bunds eller drive væk.
Inden despachoen ofres, pakker man den ud af gavepapiret og hver enkelt, der deltager, renses på hele kroppen med despachoen og holder den et øjeblik ved hjertet. Herefter kan den gives til naturånderne via afbrænding, nedgravning eller søsatning. Det er værd at holde med, hvordan bålet brænder eller hvilke andre tegn der kommer fra naturen – måske er der et budskab?
Stil spørgsmål om Inka healing
Det er gratis og nemt – Stil et spørgsmål