heksagram-27-stor

I Ching Hexagram nr. 27

Yí or I – Swallowing, the corners of the mouth, jaws, comfort/security

iching-trigram_08

Øverst

Trigram: Kên Keeping Still, Mountain

iching-trigram_04

Nederst

Trigram: Chên The Arousing, Thunder

Beskrivelse af billedet
Ved foden af bjerget, torden: Billedet af give næring. Den overlegne mand er således forsigtig med hans ord og tempereret i at spise og drikke.

“Gud kommer frem i tegnet af den vække ‘: når i foråret livets kræfter røre igen, alle ting bliver til på ny. “Han bringer til perfektion i tegnet af stilstand: således i det tidlige forår, når frøene falder til jorden, er alle ting gjort klar. Dette er et billede af at give næring gennem bevægelse og ro.

Den overlegne mand tager det som et mønster for næring og dyrkning af hans karakter. Ord er en bevægelse i gang form inden udad. Spise og drikke er bevægelser fra uden indad. Begge former for bevægelse kan ændres af ro. For ro holder ord, der kommer ud af munden overskrider rimeligt, og holder maden, der går ind i munden overskrider sin rette foranstaltning. Således karakter dyrkes.

The Image
At the foot of the mountain, thunder: The image of Providing Nourishment . Thus the superior man is careful of his words and temperate in eating and drinking.

‘God comes forth in the sign of the Arousing’: when in the spring the life forces stir again, all things comes into being anew. ‘He brings to perfection in the sign of Keeping Still’: thus in the early spring, when the seeds fall to earth, all things are made ready. This is an image of providing nourishment through movement and tranquillity.

The superior man takes it as a pattern for the nourishment and cultivation of his character. Words are a movement going form within outward. Eating and drinking are movements from without inward. Both kinds of movement can be modified by tranquillity. For tranquillity keeps the words that come out of the mouth from exceeding proper measure, and keeps the food that goes into the mouth from exceeding its proper measure. Thus character is cultivated.

I Ching helt enkelt

Hexagram nr. 27

Dette hexagrams billede viser en åben mund. Den fremstår for at minde os om, at næringen af vor krop og ånd er vigtig og fortjener vor samvittighedsfulde opmærksomhed. I Ching lærer os, at hvis vi ønsker at lodde en persons karakter, bør vi bemærke, hvilken ernæring han giver sig selv og andre. De, der dyrker det mindreværdige i adfærd og forhold, er mindreværdige mennesker; de, der fremelsker højerestående kvaliteter i sig selv og andre, er selv højerestående.

Dette er en test, vi burde anvende både på os selv og andre. Hvad du fylder din krop med, er indlysende vigtigt. Fordi det bestemmer dit fysiske velbefindende, er det klogt at være mådeholden og eftertænksom hvad angår den mad, du spiser. Hvad du fylder dit sind med, er endnu mere betydningsfuldt, og reguleringen af dette er fremdeles en finere kunst. Dette hexagram giver os et tre-delt råd om emnet.

Det første råd er, at vi ikke burde nære vore sind på begær. Når vi giver afkald på vor sindsligevægt og begynder at begære noget eller nogen, kommer et mylder af andre mindreværdige indflydelser ind i spillet: Vi bliver ambitiøse efter at opnå genstanden for vort stærke ønske; vi frygter, at det ikke vil lykkes; hvis det gør, tilfredsstilles og styrkes vort ego, og det udsender snart et nyt krav, vi skal møde.

En selvforstærkende cyklus af negativitet bliver således skabt. Derfor er det vist at holde sig fri af begæret. Det andet råd er, at vi påbegynder og fortsætter en regelmæssig meditationspraksis. At sidde stille med øjnene lukkede i blot 10 eller 15 minutter hver dag, begynder at rense snavset i vore hjerter og sind ud og gør plads til, at fredens og visdommens næring kan flyde ind. At sidde og meditere er at stemme dit øre ind efter den Vises stemme, hvilket er den stærkest virkende måde at opnå hans hjælp på.

Det sidste råd er, at vi iagttager ro i tale, tanke og handling. Ved at rendyrke stilhed og sindsro i alt, hvad du siger, tænker og gør, giver du næring til dit højere selv og andres omkring dig. Den, der følger disse tre råd nu, vil opnå en gunstig skæbne.

Generelt

Åndelig diskrimination er lige så vigtig som fysisk diskrimination.

Kærlighed

Vælg dine tanker og ord klogt i dit forhold og husk at være tolerant.

Forretning

Brug de rigtige ord, og du vil bidrage til at opretholde og pleje din virksomhed.

Personligt

Nu er et godt tidspunkt at rydde alt, der ikke er værdig fra dit liv.

 

Kommentar

From the book I Ching.

This hexagram is a picture of an open mouth; above and below are firm lines of the lips, and between them the opening. Starting with the mouth, through which we take food for nourishment, the thought leads to nourishment itself. Nourishment of oneself, specifically of the body, is represented in the three lower lines, while the three upper lines represent nourishment and care of others, in a higher, spiritual sense.

Dette hexagram er et billede af en åben mund; over og under er faste linjer af læberne, og mellem dem åbningen. Startende med munden, hvorigennem vi tager fødevarer til næring, tanken fører til næring selv. Næring af sig selv, især af kroppen, er repræsenteret i de tre nederste linjer, mens de tre øverste linier repræsenterer næring og omsorg for andre, i en højere, åndelig forstand.

Nederste linje

Nine at the beginning means: You let your magic tortoise go and look at me with the corners of your mouth drooping. Misfortune.

The magic tortoise is a creature possessed of such supernatural powers that it lives on air and needs no earthly nourishment. The image means that a man fitted by nature and position to live freely and independently renounces this self-reliance and instead looks with envy and discontent at others who are outwardly in better circumstances. But such base envy only arouses derision and contempt in those others. This has bad results.

Misundelse er den mørke bagside af sund ambition. Dyb misundelse, den slags fodret af selvmedlidenhed, altid bringer ulykke. For at imødegå en tendens til misundelse, øve at stole på dig selv, tage kontrol.

Linje 2

Six in the second place means: Turning to the summit for nourishment, deviating from the path to seek nourishment from the hill. Continuing to do this brings misfortune.

Normally a person either provides his own means of nourishment or is supported in a proper way by those whose duty of privilege it is to provide for him. If, owing to weakness of spirit, a man cannot support himself, a feeling of uneasiness comes over him; this is because in shirking the proper way of obtaining a living, he accepts support as a favor from those in higher place. This is unworthy, for he is deviating from his true nature. Kept up indefinitely, this course leads to misfortune.

De, der tjener deres daglige brød er meget gladere end dem, der lever af velgørenhed af andre. At være alt for for afhængig af andres generøsitet bringer ulykke. De, der kløver deres eget brænde får varmen to gange.

Linje 3

Six in the third place means: Turning away from nourishment. Perseverance brings misfortune. Do not act thus for ten years. Nothing serves to further.

He who seeks nourishment that does not nourish reels from desire to gratification and in gratification craves desire. Mad pursuit of pleasure for the satisfaction of the senses never brings one to the goal. One should never (ten years is a complete cycle of time) follow this path, for nothing good can come of it.

Når real næring er forkastet til fordel for “junk food” af kroppen eller sindet, naturlige styrke aftager hurtigt og væsentlige resultater bliver svære at opnå.

Linje 4

Six in the fourth place means: Turning to the summit for provision of nourishment brings good fortune. Spying about with sharp eyes like a tiger with insatiable craving. No blame.

In contrast to the six in the second place, which refers to a man bent exclusively on his own advantage, this line refers to one occupying a high position and striving to let his light sine forth. To do this he needs helpers, because he cannot attain his lofty aim alone. With the greed of a hungry tiger he is on the lookout for the right people. Since he is not working for himself but for the good of all, there is no wrong in such zeal.

Når søger hjælp til en værdig sag, må man være så nidkær som en sulten tiger. I den grad virksomheden tjener det fælles bedste, vil din beslutsomhed blive hædret af andre. Kun ved at generere en stærk leder af damp kan togets motor skalere bjergpas. Stor lykke.

Linje 5

Six in the fifth place means: Turning away from the path to remain persevering brings good fortune. One should not cross the great water.

A man may be conscious of a deficiency in himself. He should be undertaking the nourishment of the people, but he has not the strength to do it. Thus he must turn from his accustomed path and beg counsel and help from a man who is spiritually his superior but undistinguished outwardly. If he maintains this attitude of mind perseveringly, success and good fortune are his. But he must remain aware of his dependence. He must not put his own person forward nor attempt great labors, such as crossing the great water.

At lære at lytte bringer succes! Personlig rådgivning, især fra den kloge og indsigtsfulde, skal lyttet, når du står over for vanskelige opgaver. Men når nogen råd hjælper dig gennem en kritisk situation, skal du ikke narre dig selv til at tro, at du lykkedes på egen hånd. Du skal anerkende denne afhængighed af andre, ellers møder du ulykke, når du står overfor din næste opgave.

Øverste linje

Nine at the top means: The source of nourishment. Awareness of danger brings good fortune. It furthers one to cross the great water.

This describes a sage of the highest order, from whom emanate all influences that provide nourishment for others. Such a position brings with it heavy responsibility. If he remains conscious of this fact, he has good fortune and may confidently undertake even great and difficult labors, such as crossing the great water. These undertakings bring general happiness for him and for all others.

En byrde bæres af dem, der er i ophøjede positioner, for påvirkning fra sådanne mennesker er stor, og de er ansvarlige på en eller anden måde for næring af de under dem. Bevidstheden om dette bør ikke hæmme handling; den generelle skal fodre sine tropper dagligt, uanset. En fortsat bevidsthed om det ansvar, der følger med magten er ofte den bedste middel til at forhindre dens spredning, for ansvarlige holdninger fører til lykke, standhaftige lederskab og intelligente beslutninger.

 

Stil spørgsmål om I Ching

Stil lige så mange spørgsmål du har lyst til om I Ching
Det er gratis og nemt – Stil et spørgsmål

 

Chien Tui Li Chên Sun K’an Kên K’un

1

43

14

34

9

5

26

11

10

58

38

54

61

60

41

15

13

49

30

55

37

63

22

36

25

17

21

51

42

3

27

24

44

28

50

32

59

48

18

46

6

47

64

40

57

29

4

7

33

31

56

62

53

39

52

19

12

45

35

16

20

8

23

2