Skip to navigation | Skip to content

 

Yoga

Du er her: NetSpirit - Emner - U-Å - Yoga - Mudras & Bandhas - Bindinger & Låse

Om yoga

Renselser

Åndedrætsøvelser

Bindinger og låse

De fem tibetanere

Vejledning i yoga

Asanas øvelser

Mine data

Profiler

Spørgsmål

Artikler

Adresseliste

Statistik

Besøgende pr. dag
Antal profiler 3854
Online profiler 0
Online gæster 307
Åbne spørgsmål 581
Besvarede spørgsmål 2913

Almanak

Sun, 20. August 2017

Solen i dag

Solopgang:05:56
Solnedgang:20:29

Månen lige nu

Full Moon

Yoga Mudras & Bandhas

Mudra er binding af psykisk energi, mens Bandhas er binding af fysisk energi. For at forstå dette skal man kende lidt til filosofien bagved yoga, der siger at mennesket er delt i to, en højre side som er fysisk, og en venstre side som er psykisk. For at et menneske kan være fysisk og psykisk i balance, skal de fysiske og psykiske energier strømme uhindret og i overensstemmelse med hinanden.

Mudras og Bandhas er beskrevet i de vigtige kildeskrifter: Siva Samhita, Hatha Yoga Pradipika og Gheranda Samhita - der alle kan læses on-linie her på NetSpirit. Se hovedafsnittet om yoga eller NetSpirit's bibliotek. Mange Mudras og Bandhas består af mere end en binding eller lås, og det er vigtigt at lukke og åbne dem i den rigtige rækkefølge. Som regel åbnes de i modsat rækkefølge, af hvordan de lukkes.


Yoga Bindinger & Låse


MUDRAS


BANDRAS


Akasi Mudra (Rum binding) Jalandhara Bandha (Hage lås)
Aswini Mudra (Anus binding) Maha Bandha (Den store lås)
Chin Mudra (Finger binding) Mula Bandha (Rod låsen)
Maha Mudra (Den store binding) Uddiyana Bandha (Mave lås)
Nabho Mudra (Tunge binding)
Pasini Mudra (Løkke binding)  
Sambhavi Mudra (Øjen binding)  
Tadagi Mudra (Underlivsbinding)  
Vajroli Mudra (Nerveenergi binding)
Viparita Karani Mudra (Hovedstandsbinding)  
Yoni Mudra (Vagina binding)





Akasi Mudra (Rum binding)

Denne Mudra kan udføres fra forskellige stillinger, f.eks. Padm-asana, Siddh-asana eller som her i Paschimottan-asana. Sid på gulvet med udstragte ben. Grib fat om hver fod med hver hånd. Tag en dyb indånding og hold denne inde. Udfør Nabho Mudra (Tungebinding). Træk langsomt hovedet tilbage. Udfør Shambhavi Mudra (Øjenbinding). Sid sådan indtil du ikke kan holde vejret længere. Luk derefter øjnene, før hovedet frem på plads og udånd roligt.

Denne binding omtales undertiden også som Maha Mudra (Den store binding). Dog ser man i disse tilfælde ofte at stillingen der anbefales er Janusirsh-asana (Læg venstre fodsål på indersiden af højre lår og lad hælen nå helt ind til forkanten af anus. Grib om højre fods tæer med begge hænder, og træk kroppen tilbage).


Aswini Mudra (Anus binding)

Denne Mudra kan udføres i hvilken som helst stilling, hvor bækkenbunden er afslappet. Du skal udfører dybe kontraktioner med anus på en sådan måde, at du først trækker anus sammen, derefter løfter kontraktionen op og bagud mod rygsøjlen, holder den et øjeblik og slipper og slapper af. Dette gentages ca. 20 gange.

Chin Mudra (Finger binding)

Du danner en cirkel med tommel- og pegefingeren og holder de tre bageste fingre strakte men afspændte. Enten kan du lade spidsen af fingrene røre hinanden eller du kan lægge pegefingeren længere ind mod tommelfingerens rod. Når du skal meditere kan du placere hænderne med håndkanterne på knæene, med håndfladerne nedad eller med håndfladerne opad. Find den position som er føles mest rigtig for dig. Chin Mudra er meget effektiv til at støtte meditation, da den 'binder' energi i hænderne.

Nabho Mudra (Tunge binding)

Læg tungen op og bagud mod den bløde gane. Du kan enten gøre det ved at folde tungen, så bagsiden kommer op mod ganene, eller ved at lave et S med tungen og trække den bagud. Der findes en anden - ret barsk - tungebinding; Khechari Mudra. Den benyttes af Hatha yogier og består i, at man over cirka et halvt år skærer tungebåndet over og 'malker' tungen, så den kan blive lang nok til at nå ind og lukke for næseåbningerne indefra.

Pasini Mudra (Løkke binding)

Læg dig i Hal-asana, men med benene bøjede og spredte. Læg armene indefra omkring benene og træk dem nærmere kroppen. Læg så den ene ankel bag nakken og derefter den anden, således at anklerne er krydsede. Prøv så, om du kan lægge håndfladerne i gulvet bag enden.

Sambhavi Mudra & Nasikagra Drishti (Øjen binding)

Sambhavi Mudra - Sid i en meditationsstilling, du finder behagelig, med lige ryg og afspændte skuldre. Luk øjnene langsomt. Åben dem igen, og se se op op og ind, som om der var en plet mellem øjenbrynene, du gerne ville se ind under. Hold øjnene stille uden at blinke. Efter en tid lukker du dem igen.

Nasikagra Drishti

- Sid på samme måde, men ret blikket og opmærksomheden på næsetippen. Se ubrudt på den uden at blinke. Luk øjnene efter en tid.

Tratak (Øjenrensning)

I forlængelse af ovenstående omtales kort Tratak, der ikke er en Mudra eller en Bandhas, men derimod en Kriyas (Renselse). Den udføres med to formål; meditation og for at rense øjnene. Sid med lukkede øjne. Åben dem så, og se på flammen uden at blinke indtil øjnene løber i vand. Luk derefter øjnene og sid lidt. Afstanden er rigtig, hvis kanten på flammen er klart aftegnet når du ser på den. Flammen bør være i højde med centrum mellem øjenene.


Tadagi Mudra (Underlivsbinding)

Sid i Paschimottan-asana, og grib om tæerne. Træk dig så langt tilbage, du kan med lige ryg, så din krop er langt væk fra benene. Indånd. Hold vejret inde og skub underlivsmusklerne frem, som om du former en krukke med underlivet. Når du ikke kan holde vejret inde mere, afspænder du og udånder.

Viparita Karani Mudra (Hovedstandsbinding)

Se evt. først hvordan Sirsh-asana (Hovedstandsstilling) udføres. Denne binding er basalt set at indtage Sirsh-asana og så blive der for så længe det er behageligt.

Yoni Mudra (Vagina binding)

Sid i Siddh-asana eller Padm-asana. Luk øjnene og udfør Nabho Mudra (Tunge binding) Indånd. Luk for ørene med tommelfingrene. Luk øjnene og hold på øjenvipperne med pegefingrene. Luk næsefløjene med langfingrene og luk for munden ved at lægge ringfingrene på overlæben og lillefingrene på underlæben. Hold låsene så længe, du kan holde vejret inde. Slip dem roligt i modsat rækkefølge og udånd.

Maha Bandha (Den store lås)

Sid i Siddh-asana eller Padm-asana. Udfør Nabho Mudra (Tungebinding). Indånd og udånd, med luften ude, udføres Jalandhara Bandha (Hage lås), Sambhavi Mudra (Øjen binding), Mula Bandha ( Rod lås) og Uddhiyana Bandha (Mave lås). Hold disse låse, så længe du kan holde vejret ude, slip dem derefter i modsat rækkefølge og indånd.

Mula Bandha (Rod låsen)

Mula Bandha er en lås, der omfatter to kontraktioner, der udføres samtidig, og derved bliver til én. Det forreste af bækkenbunden (skeden eller under testiklerne) og det bagerste af bækkenbunden (anus) trækkes sammen samtidig, og det gøres ind mod mellemkødet, som løftes og holdes.

Vajroli Mudra (Nerveenergi binding)

Sid med benene strakt frem foran dig og håndfladerne i gulvet ved siden af enden. Indånd, hold vejret, og løft de samlede strakte ben, så du danner et V. Udfør Jalandhara Bandha (Hage lås) og kontraher skeder/mellemkødet. Bliv i stillingen så længe du kan holde vejret inde. Så lukker du øjnene, løsner Jalandhara Bandha og sænker benene i udåndingen. Alternativt kan Vajroli Mudra udføres mens man ligger ned på ryggen, som det er vist her.


Vil du vide mere

Dette afsnit indgår som en del af NetSpirits sektion om Yoga. Her kan du læse om den historiske baggrund for yoga, om de forskellige skoler indenfor yoga etc. Du finder hovedsektionen her. Endvidere har NetSpirit også en række underafsnit omkring Yoga. Du kan således finde en oversigt hvor, de forskellige asanas er præsenteret på sanskrit, eller hvis du foretrækker billeder kan du se de forskellige asanas præsenteret i billeder. Vi har også et afsnit om De fem tibetanere. Netop disse øvelser eller riter som de kaldes indenfor de fem tibetanere er en meget populær del af yoga. Vi har også et afsnit om Pranayama eller åndedrætsøvelser som Pranayama kaldes på dansk. Samt et afsnit om Kriyas eller renselser, som Kriyas kaldes på dansk. Og endelig kan du finde nærværende afsnit om Mudras (bindinger) & Bandhas (låse).

En del af NetSpirits brugere har udtrykt ønske om at komme til at kigge lidt i de vigtige yoga skrifter som det hele er baseret på. Disse kan stadig købes i mange boghandlere, men du kan naturligvis også vælge at læse dem her på NetSpirit ganske gratis. Hvis du i øvrigt er interesseret i at læse klassiske spirituelle bøger så tag et kig på NetSpirits bibliotek, hvor vi har samlet en række klassiske spirituelle bøger, der kan læses onlinie ganske gratis.

Hvis din interesse er omkring den fysiske del af Yoga og herunder kropsbevidstheden har begrebet relationer til Tai chi og meditation. Hvis din intersse mere er på den åndelige del af Yoga og herunder den spirituelle udvikling har begrebet klare relationer til Chakra og de syv eksistensplaner. Det er også under begrebet Chakra du finder mere information om energien Kundalini og de kanaler (meridianerne), som den løber igennem.

Endelig tillades at henlede opmærksomheden på at al denne information stilles ganske gratis til rådighed, men det koster jo penge at samle, vedligeholde og forbedre alle disse oplysninger, hvorfor NetSpirit med stor tak modtager donationer. Det er meget nemt at give en donation til NetSpirit. Det tager kun tre minutter og alt modtages med stor taknemmelighed. Hjælp med til at sikre NetSpirits fortsatte eksistens, kontinuerlige forbedring og udbygning - Lav en donation til NetSpirit.


Stil spørgsmål om yoga

Stil lige så mange spørgsmål du har lyst om yoga og asanas
Det er gratis og nemt - Stil et spørgsmål